Kan din virksomhed leve op til krav om klima initiativer?

Næsten dagligt er der på diverse medier artikler, der fortæller om de øgede krav til virksomheders gennemførsel af klima initiativer.

Kravene kommer ikke mindst fra investorer, myndigheder og kunder.

 

Verdens samfundets ønske om at gøre noget ved klimaet er kommet for at blive.

Ønsket om at gøre noget for miljøet breder sig hastigt.

Vi oplevede i mange år, at der ofte kun var tale om hensigtserklæringer, gode intentioner og vilje - men måske ikke så stor handling.

 

Sådan er det ikke længere.

Investorerne begynder nu for alvor at stramme skruen. Der stilles krav til udarbejdelsen af bindende klimamål.

Brugen af klimaregnskaber spreder sig - jeg forventer, at det inden længe bliver et krav at alle virksomheder leverer et klimaregnskab.

Virksomhederne skal rapportere virksomhedens miljø påvirkning og hvilken indsats virksomheden gør i relation til relevante bæredygtighedsområder.

 

Der er stor fokus på de børsnoterede virksomheder og de andre meget store virksomheder.

Men hvad med SMV-virksomhederne? 

De store virksomheder bliver allerede presset til at implementere ambitiøse klimamål.

Hvis de store virksomheder skal have en chance for at realisere disse klimamål, bliver de nødt til at vurdere deres underleverandører. Det er jo i hele produktets livscyklus klimabelastningen skal forbedres.

 

Hvad betyder det for de mange SMV-virksomheder?

Kort sagt – hvis din SMV-virksomhed er leverandør til en anden virksomhed, så kan du godt forberede dig på, at din virksomhed snart vil blive omfattet af det øgede pres.

Ledelsen i SMV-virksomheder står over for en stor beslutning. Skal man agere nu eller vente til virksomheden for alvor mærker presset?

 De øgede forventninger og krav til bæredygtighed er en stor risiko for SMV-virksomheder.

Men for de dygtige er det samtidig en kæmpe mulighed.

Jeg tænker – udnyt chancen nu! Fokusér på klima initiativer og få en konkurrence fordel.

Dem der ikke agerer, kommer bagud. Dem der agerer, kommer til at stå først i køen når de store virksomheder skal vælge underleverandører.

En anden oplagt fordel ved at starte nu er at det giver længere tid til at implementere de nye tiltag.

Det er bl.a.:

  • Opstilling af ambitiøse klimamål
  • FN´17 Verdens mål for bæredygtig udvikling
  • Kunders øgede krav til bæredygtighed og miljø initiativer
  • Myndigheders krav
  • Opstilling af klimaregnskab

 

Virker det uoverskueligt?

Ja det kan virke som en stor mundfuld – men hvis man går systematisk til værks, så er det ikke en umulig opgave.

Det vigtigste er, at det er virksomheden selv der styrer processen. Det værste vil være, at ens kunder kommer og sætter deadlines for én – f.eks. at inden for 3 måneder skal du have gennemført…….

For at være på forkant – da fokusér på hvordan du bedst muligt kan implementere bæredygtighed i din virksomhed.

Har din virksomhed et ledelsessystem? Mange produktionsvirksomheder har et ledelsessystem, der er ISO certificeret i henhold til ISO 9001 Kvalitet og måske også ISO 14001 Miljø.

I dag oplever mange, at det er et krav fra kunden at man som minimum har ISO 9001. Jeg tror på, at kravet bliver obligatorisk sammen med et krav om certificering efter ISO 14001, samt ISO 45001 Arbejdsmiljø.

Jeg tænker, at man nu har chancen for at slå to fluer med et smæk.

ISO og bæredygtighed i et ledelsessystem. 

For mig vil det være en oplagt genvej til at arbejde struktureret og professionelt med bæredygtigheds-elementerne og indføre klima-initiativer.

Med et ledelsessystem bliver arbejdet med klima en naturlig del af virksomhedens dagligdag.

Har man et ledelsessystem indeholdende Kvalitet, Miljø og Arbejdsmiljø, har man samtidig mulighed for at implementere flere af FN´s 17 verdens mål. Dette giver + på kontoen hos kunder og samfundet generelt.

Vil du høre mere om mine tanker om, hvordan man kan implementere ISO og miljø initiativer i din virksomhed, da kontakt mig.

 

De bedste hilsner

Thomas Dehnfeld